Przedmaturalna wycieczka klasy 3A do reaktora jądrowego

W dniach 31 marca oraz 1 kwietnia 2019 roku mieliśmy przyjemność uczestniczyć w wycieczce do Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerkach pod Warszawą. Wraz z wychowawczynią, panią Agnieszką Kuper, oraz fizykiem, panem Piotrem Zimbałem, udaliśmy się najpierw do Warszawy pociągiem, aby później uczestniczyć w innych atrakcjach zaplanowanych na dwa nadchodzące dni.

Po przybyciu do stolicy odbyliśmy spacer ulicami Warszawy. Niedzielny poranek był idealną okazją, aby zobaczyć spokojne, budzące się do życia charakterystyczne miejsca największego miasta w Polsce. Podczas marszu mieliśmy okazję zobaczyć m. in.: Grób Nieznanego Żołnierza, Pomnik Małego Powstańca, Pałac Prezydencki, Starówkę czy Kościół Świętego Krzyża.

W południe udaliśmy się do Zamku Królewskiego, gdzie mogliśmy zobaczyć wnętrze historycznej barokowo-klasycystycznej budowli przy placu Zamkowym. Pierwotnie była to rezydencja książąt mazowieckich, a od XVI wieku siedziba władz I Rzeczypospolitej: króla i Sejmu. Wśród bogatej ekspozycji znalazły się 22 obrazy słynnego malarza Bernardo Bellotto zwanego Canalettem, bardzo duża liczba zabytkowych mebli oraz wiele odrestaurowanych elementów dawnego mieszkania władców. Oprócz tego z bliska zobaczyliśmy miejsce, gdzie odbywały się legendarne obiady czwartkowe króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Dzięki audioprzewodnikom towarzyszącym na całej trasie zwiedzania mogliśmy przyswoić wiele ciekawych informacji, które z pewnością przydadzą się w nadchodzącym  egzaminie dojrzałości.

Po zwiedzaniu tradycyjnej ekspozycji czekało nas obejrzenie wystawy kolekcji Lanckorońskich, która, podarowana Zamkowi Królewskiemu przez Profesor Karolinę Lanckorońską, była własnością jej rodziny przez blisko dwa stulecia. Wśród zbiorów znalazły się dzieła wybitnego malarza Rembrandta, które zachwyciły niejednego oglądającego.

cof

Po popołudniowym odpoczynku oraz obiedzie czekała nas jeszcze jedna atrakcja – sztuka komediowa „Samotny Zachód” w Teatrze 6.Piętro, mającym swoją siedzibę w Pałacu Kultury i Nauki. Spektakl bawił do łez, a grali w nim znani aktorzy, tacy jak Grzegorz Daukszewicz, Eryk Lubos czy Michał Czernecki. Pomimo groteskowego charakteru, sztuka posiadała głębszy, wzruszający morał.

Następnego dnia przyszedł czas na docelowy punkt wycieczki. Z samego rana udaliśmy się do Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Otwocku. Po przejściu szczegółowej kontroli osobistej  przeszliśmy do sali, gdzie wprowadzono nas w plan nadchodzących działań. Jedna z grup udała się na wykład dotyczący wykorzystania energii jądrowej w życiu codziennym oraz w medycynie. Druga natomiast skupiła się na praktycznych doświadczeniach. Każda z 6 par w grupie miała za zadanie przeprowadzić oraz przeanalizować wybrane przez siebie wcześniej doświadczenie związane z energią jądrową. Były to doświadczenie Francka-Hertza z lampą neonową, ogniwo Peltiera jako pompa ciepła, rozchodzenie się promieniowania beta w powietrzu, dyfrakcja promieni X na krysztale, wyznaczanie krawędzi absorpcji oraz pomiar maksymalnej energii promieniowania beta. Po przeprowadzeniu badań oraz opracowaniu wyników grupy zamieniły się miejscami, aby pod koniec przedstawić wspólnie uzyskane przez siebie rezultaty przed całą klasą. Były to bardzo pouczające zajęcia, które pozwoliły nam przekonać się, że fizyka jądrowa da się lubić.

sdr

Po całodniowym pobycie w reaktorze jądrowym wróciliśmy do Warszawy, gdzie mieliśmy jeszcze czas na zjedzenie i odpoczynek przed powrotem do domu. Ten dwudniowy wyjazd pozwolił nam odpocząć od codziennej rzeczywistości i ciągłej nauki do matury,  zrelaksowanie się oraz zregenerowanie sił. Ostatnie chwile razem zostały w pełni wykorzystane, ponieważ oprócz cennych walorów edukacyjnych, pozostaną również wspaniałe wspomnienia i zdjęcia pamiątkowe. Teraz przed nami już ostatnia prosta – do końcowego egzaminu pozostał zaledwie miesiąc.