Malbork to piękne i bardzo stare miasto, żyjące w cieniu niezwykłej warowni, wpisanej w 1997 roku na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W tym roku wypadła więc dwudziesta rocznica tego historycznego momentu. Z tej okazji Muzeum Zamkowe zorganizowało uroczystość połączoną z inscenizacją, obrazującą proces powstawania zamku i jego burzliwych losów, a także zmieniających się właścicieli. Do współpracy zaproszono uczniów klas II i III naszego liceum.
Było to wielkie przedsięwzięcie, angażujące prawie 200 młodych osób z naszej szkoły. Przed uroczystością odbyły się trzy próby. Pierwsza miała miejsce w naszej sali gimnastycznej. Był to najdłuższy i najbardziej wymagający etap przygotowań. Zostaliśmy podzieleni na grupy, z których wyłoniono liderów odpowiedzialnych za odpowiednie ustawienie koleżanek i kolegów. Musieliśmy wykazać się nie lada dyscypliną i cierpliwością, ale zdecydowanie było warto.
Tydzień przed planowanym jubileuszem odbyła się kolejna próba, tym razem na zamkowym dziedzińcu. Należało dokładnie zapamiętać swoje miejsce, bo to tutaj miało się odbyć główne wystąpienie. I tym razem wszyscy sprostaliśmy wyznaczonemu zadaniu, choć nie było łatwo. Z powodu zmiennej aury wielu uczniów było chorych. Na szczęście klasa 2e dysponowała ,,wolnymi cegłami” i oni uzupełnili braki. Próba przebiegła bardzo sprawnie, więc z uśmiechami na twarzach wróciliśmy na lekcje.
Ostatnie ćwiczenia zaplanowane zostały na poniedziałkowy poranek. Mimo dramatycznych warunków pogodowych, większość z nas nie zawiodła. Zebraliśmy się w Wielkim Refektarzu na Zamku Średnim. Po omówieniu szczegółów dokonano ostatnich poprawek. Pracownicy zamku, odpowiedzialni za nasze przygotowanie, byli zadowoleni
z rezultatu, a my podzielaliśmy ich radość.
Wreszcie nadszedł wyczekiwany dzień. W południe spotkaliśmy się na konferencji, podczas której mogliśmy obejrzeć przygotowane prezentacje oraz wysłuchać wielu przemówień. Na uroczystość, połączoną z trzydziestoleciem pracy obecnego dyrektora muzeum przybyło wielu gości, także z zagranicy. Następnie przyszła kolej na naszą inscenizację- budowę zamku. Pracownicy muzeum: pan Tomasz Bogdanowicz oraz pan Arkadiusz Dzikowski, w strojach odzwierciedlających czasy krzyżackie i polskie na zamku, poprowadzili narrację. My, na umówiony znak ustawialiśmy się w wyznaczonych wcześniej miejscach, ,,budując” w ten sposób Zamek Wysoki, Gdanisko, Pałac Wielkich Mistrzów i cały Zamek Średni. Na koniec, gestem wyciągniętych w górę rąk oraz gromkim okrzykiem, pozdrowiliśmy zabytki z całego świata, będące częścią rodziny UNESCO. Całe wydarzenie było transmitowane online do różnych części świata.
To było wyjątkowe wydarzenie. Każdy z nas wydawał się być tylko małym, pozornie niewiele znaczącym elementem, jednak nie było ani jednej zbędnej osoby. Na wszystkich spoczywała duża odpowiedzialność. Złe ustawienie jednego, mogło prowadzić do błędnej pozycji kolejnego, a w efekcie do niewłaściwych proporcji całej „budowli”, którą wspólnie tworzyliśmy. Jednak wszystko przebiegło zgodnie z planem, co uwiecznił dron, lecący nad naszymi głowami. Bogatsi o nowe doświadczenia dziękujemy organizatorom, oraz wszystkim naszym drugo- i trzecioklasistom, a także nauczycielom za niezawodność, zrozumienie i cierpliwość.
Zespół redakcyjny