PROGRAM PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 W MALBORKU
MALBORK 2011
I Wprowadzenie
Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami poprzez podejmowanie przez szkołę działań wychowawczo- profilaktycznych. Przeprowadzone badania oraz liczne obserwacje młodzieży wskazują, że wzrasta liczba młodych ludzi podejmujących rozmaite zachowania ryzykowne. Mogą one nieść negatywne konsekwencje zarówno dla zdrowia fizycznego i psychicznego jednostki, jak i dla jej otoczenia społecznego. Do najczęstszych zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież możemy zaliczyć: palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie środków psychoaktywnych oraz wczesną aktywność seksualną. Niepokoi również narastająca agresja, wulgarny sposób bycia, uciekanie w świat Internetu. Kolejnym zagrożeniem dla młodzieży zaczynają być tzw. dopalacze.
Założeniem szkolnego programu profilaktyki jest wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę na temat zdrowego rozwoju, stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania szkoły i monitorowanie skuteczności podjętych działań a poza tym włączenie w działania profilaktyczne rodziców uczniów- efektywność podejmowanych działań zależy w dużym stopniu od ich zaangażowania. Wspólna praca ułatwia osiągnięcie celu.
II Podstawy prawne
Szkolny program profilaktyki opracowano w oparciu o:
- Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
- Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i placówkach.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ze zmianami
- Ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Ustawę z dnia 26 października 12982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ze zamianami
- Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.
- Ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.
- Konwencję o Prawach Dziecka uchwaloną przez zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.
- Akty prawne szkoły (statut, regulaminy, program wychowawczy).
- Uchwała rady Ministrów z 7 listopada 2006 r. „W sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach oświatowych”.
III Diagnoza obszarów problemowych
Program profilaktyki jest wynikiem diagnozy problemów i potrzeb środowiska uczniów, rodziców i nauczycieliZespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr1 w Malborku.
Diagnozy dokonano w oparciu o analizę:
-rozmów z uczniami na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych prowadzonych przez pracowników szkoły
-rozmów z rodzicami
-wyników badań ankietowych prowadzonych w roku szkolnym 2010/2011
-frekwencji szkolnej uczniów
-informacji zwrotnych uzyskanych w kontakcie z instytucjami takimi jak np. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, Centrum Profilaktyki Uzależnień w Malborku
-pomysłów podsuwanych przez Samorząd Uczniowski
Program profilaktyczny szkoły podejmuje również temat problemów ogólnospołecznych i ogólnokrajowych takich jak np. szkodliwość stosowania dopalaczy lub występowanie agresji nawet jeśli potrzeby podejmowania się tego typu zadań nie sugerują efekty diagnozy.
IV Cele programu profilaktycznego szkoły
- Podtrzymanie poczucia bezpieczeństwa w szkole występującego u naszych uczniów.
- Aktywizacja środowiska szkolnego w zakresie oddziaływań profilaktycznych.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Zapobieganie szkodom w związku z sięganiem po substancje uzależniające.
- Kształtowanie właściwego zachowania uczniów.
- Utrwalanie postaw i zachowań społecznych warunkujących prawidłowy rozwój takich jak: poczucie własnej wartości, zachowania asertywne, umiejętność wyznaczania celów i podejmowania decyzji.
- Podtrzymanie i pogłębienie wzajemnego zaufania w społeczności szkolnej
- Ograniczenie zachowań problemowych występujących u uczniów takich jak: wagary, obniżona motywacja do nauki, brak pomysłu na spędzanie wolnego czasu
- Uzyskanie większego zaangażowania rodziców w sprawy profilaktyki zagrożeń.
- Podtrzymanie i pogłębienie istniejącej współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę w realizacji zadań wychowawczo- profilaktycznych oraz nawiązanie nowych kontaktów.
V Strategia
W szkole skupiamy się na profilaktyce stopnia pierwszego i drugiego, która rozumiana jest w następujący sposób:
Profilaktyka pierwszego stopnia polega na promowaniu zdrowego stylu życia, zapobieganiu zagrożeniom, uczeniu określonych umiejętności. Działania te kieruje się do całej społeczności szkolnej. Realizują je wszyscy nauczyciele, pracownicy szkoły i rodzice wspierani przez specjalistów.
Profilaktyka drugiego stopnia to działania skierowane do uczniów podwyższonego ryzyka. Celem jest umożliwienie wycofania się z ryzykownych zachowań, poprzez udzielenie wsparcia. Tę formę profilaktyki realizują nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny i specjaliści współpracujący ze szkołą.
Profilaktykę prowadzić będziemy według poniżej opisanych strategii:
Strategia informacyjna – jej celem jest dostarczenie informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i umożliwienie dokonywania dobrego wyboru.
Strategia edukacyjna – jej celem jest pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności życiowych, takich jak radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, przeciwstawianie się naciskom otoczenia, odejmowanie decyzji.
Strategia alternatyw – jej celem jest pomoc w zaspokajaniu potrzeby sukcesu, przynależności, poprzez zaangażowanie w działalność artystyczną, społeczną, sportową.
Strategia interwencyjna – jej celem jest pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów, wspieranie w sytuacjach kryzysowych, skierowana zarówno do grup jak i do jednostek.
VI Metody i formy działań
Treści programu będą realizowane podczas: lekcji przedmiotowych, godzin do dyspozycji wychowawcy, zajęć z psychologiem i pedagogiem szkolnym, spotkań indywidualnych z psychologiem i pedagogiem szkolnym, zajęć warsztatowych prowadzonych przez specjalistów, zajęć pozalekcyjnych, konkursów, wycieczek szkolnych, imprez okolicznościowych ogólnoszkolnych i klasowych, prelekcji, przedstawień, zebrań rodziców
Metody pracy: rozmowa, pogadanka, dyskusja, debata, wykład, warsztat, trening, prezentacja filmu, wycieczka tematyczna, praca w oparciu o tekst, prezentacja teatralnapraca w małych grupach, zajęcia i zawody sportowe, wystawy i prezentacje prac, wolontariat
Program profilaktyczny będzie realizowany m.in. przy pomocy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Malborku, Centrum Profilaktyki Uzależnień w Malborku, Straży Miejskiej, Policji, organizacji pozarządowych ogólnokrajowych jak i działających w lokalnym środowisku, Polskiego Czerwonego Krzyża-oddział w Malborku.
VII Działania szkoły w zakresie profilaktyki pierwszego stopnia.
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
Poznawanie systemu rodzinnego i środowiska, w którym przebywa uczeń | – ankieta diagnozująca dla rodziców klas pierwszych
– arkusz spostrzeżeń wypełniany przez wychowawcę klasy pierwszej -rozmowy z uczniami -rozmowy z rodzicami -wywiady środowiskowe -współpraca z odpowiednim OPS |
Pedagog szkolny
Psycholog szkolny Wychowawcy klas Rodzice |
IX- X
oraz wedle potrzeby |
Zapoznanie z obowiązującymi
regulaminami |
-zapoznanie uczniów na godzinach wychowawczych
ze Statutem, WSO, Programem Wychowawczym, Planem pracy wychowawczej, Programem Profilaktyki. -zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia -zapoznanie na lekcjach organizacyjnych z regulaminami pracowni, wymaganiami edukacyjnymi, -ustalenie zasad dotyczących usprawiedliwiania nieobecności |
Wychowawcy klas
Nauczyciele przedmiotu |
IX |
Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich, integrowanie społeczności szkolnej | -obóz integracyjny klas pierwszych
-objęcie opieką uczniów klas pierwszych, którzy mają problemy z adaptacją w nowym środowisku -zajęcia integrujące klasy –organizowanie imprez klasowych w celu bliższego poznania się -wycieczki, rajdy, imprezy szkolne, spektakle, wspólne wyjścia do kina -zajęcia z psychologiem w sytuacji kryzysu w klasie -motywowanie do efektywnej pracy w samorządach klasowych -ścisła współpraca z Samorządem Uczniowskim -tworzenie uroczystości i imprez szkolnych według pomysłów uczniów |
Dyrekcja
Wychowawcy klas oraz wyznaczeni nauczyciele Pedagog szkolny Psycholog szkolny Opiekun SU Rodzice Przy współpracy pracowników PPP |
IX- X
oraz zgodnie z planem wychowawczym i programem imprez szkolnych |
Dbałość o wysoką frekwencję i dyscyplinę | -sprawdzanie obecności uczniów na każdej lekcji
-systematyczne rozliczanie opuszczonych godzin lekcyjnych -punktualne zaczynanie i kończenie zajęć -comiesięczna analiza frekwencji w każdej klasie -współpraca z rodzicami (zwrócenie uwagi rodziców i uczniów na związek problemu absencji z wynikami nauczania) -dostrzeganie drobnych postępów i osiągnięć uczniów, którzy mają problem z frekwencją. -wyróżnienie uczniów/ klas z najwyższą frekwencją, np. poprzez udzielenie Nagrody Dyrektora „Dzień bez stresu” |
Wszyscy nauczyciele
Psycholog szkolny Dyrekcja |
Cały rok szkolny i zgodnie z planem wywiadówek i konsultacji |
Wzbudzanie
zainteresowań uczniów wybranymi przedmiotami |
-prowadzenie ciekawych lekcji metodami aktywizującymi
-umożliwienie uczniom udziału w zajęciach dodatkowych. -zachęcanie do udziału w konkursach, olimpiadach. -wspieranie indywidualnych zdolności uczniów. |
Wszyscy nauczyciele
Pracownicy biblioteki szkolnej Pedagog szkolny Psycholog szkolny Przy współpracy z innymi jednostkami edukacyjnymi, np. Uniwersytet Gdański, Wydział Edukacji Muzeum Zamkowego |
Cały rok szkolny |
Tworzenie bezpiecznego, wolnego
od uzależnień środowiska wychowawczego szkoły. |
-zapoznanie uczniów z punktami statutu dotyczącymi zakazu używania środków uzależniających i
opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych, -systematyczne kontrole boiska, toalet i pomieszczeń szkoły w ramach dyżurów nauczycieli, -reagowanie na przebywanie na terenie szkoły osoby, która nie jest uczniem naszej placówki ani rodzicem naszego ucznia |
Wszyscy pracownicy szkoły
W razie potrzeby przy współpracy z Policją |
IX
Cały rok szkolny |
Rozbudzanie
zainteresowań w zakresie sportu, turystyki, rekreacji i innych. |
–zachęcanie do udziału
w zajęciach sportowych oraz rekreacyjnych -stwarzanie warunków dogodnych do rywalizacji sportowej między klasami -promowanie uczniów uzyskujących sukcesy sportowe –aktywne włącznie uczniów do działań drużyn sportowych -organizacja wycieczek klasowych -zachęcanie uczniów do udziału w różnego rodzaju przedsięwzięciach kulturalnych |
Wszyscy nauczyciele, a szczególności nauczyciele wychowania fizycznego
Wychowawcy klas |
Cały rok szkolny
oraz zgodnie z programem imprez szkolnych |
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem | -realizacja tematyki z
zakresu stresu i depresji na lekcjach GDDW -realizacja programu „Stres pod kontrolą” w klasach maturalnych -rozpoznawanie problemów ucznia wynikających ze stresu poprzez obserwację oraz rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami -umożliwienie korzystania z pomocy psychologa szkolnego -udzielanie wsparcia uczniom będącym w trudnych życiowo sytuacjach -indywidualne podejście do ucznia, indywidualizacja procesu nauczania –stałe diagnozowanie frekwencji ucznia i jego osiągnięć szkolnych |
Psycholog szkolny
Wychowawcy klas Wszyscy nauczyciele Przy współpracy z PPP oraz Centrum Psychiatrii |
Cały rok szkolny, w szczególności pierwszy semestr |
Przeciwdziałanie przemocy i agresji w szkole | -systematyczne
diagnozowanie zjawiska przemocy i agresji w szkole poprzez obserwację środowiska szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów klas pierwszych –przeprowadzenie i analiza ankiet dot. zjawiska agresji i przemocy i w razie potrzeby podjęcie działań interwencyjnych |
Pedagog szkolny | Na zakończenie pierwszego semestru oraz wedle potrzeby |
Kształtowanie
postawy niesienia bezinteresownej pomocy |
-dostarczenie
wiedzy n/t wolontariatu -angażowanie uczniów do czynnego udziału w działaniach wolontariatu -promowanie uczniów zaangażowanych w działalność charytatywną poprzez wpisy w dziennikach oraz uwzględnianie działalności w ocenie z zachowania |
Pedagog szkolny
Przy współpracy PCK, Inicjatywy NA Rzecz Potrzebujących- SOS Malbork, Fundacji „Poza horyzonty” oraz innych |
Cały rok szkolny |
Przygotowanie do
zdawania egzaminów i podjęcia studiów |
-udział w Dniach Otwartych Uczelni.
-spotkania indywidualne z psychologiem szkolnym w ramach doradztwa zawodowego -prowadzenie przez psychologa zajęć nt. doradztwa zawodowego w klasach drugich -elementy doradztwa zawodowego na lekcjach podstaw przedsiębiorczości -podejmowanie tematyki na zajęciach GDDW |
Wychowawcy klas
Psycholog szkolny Nauczyciel PP |
Cały rok szkolny |
Promocja zdrowego stylu życia | -prowadzenie akcji informacyjnych w szkole na temat AIDS, konkursy
-lekcje na temat prawidłowego odżywiania się, zaburzeń odżywiania -zajęcia dot. dbałości o higienę psychiczną -organizowanie zawodów sportowych, rajdów, wycieczek itp. |
Psycholog szkolny
Nauczyciele biologii Wszyscy nauczyciele |
XI
Cały rok szkolny |
Kształtowanie pozytywnych wzorców kultury bycia i stosunku do drugiego człowieka oraz dbałość o kulturę słowa |
-lekcje wychowawcze poświęcone kulturze osobistej – konsekwentne reagowanie na sposób wypowiadania się uczniów, nieodpowiednie zachowanie się a także na akty niszczenia mienia, śmiecenie -wyciąganie konsekwencji wobec uczniów agresywnych, niszczycielskich i wulgarnych |
Wszyscy pracownicy szkoły | Cały rok szkolny |
Edukacja młodzieży w zakresie konsekwencji zachowań ryzykownychtypu: palenie tytoniu, używanie alkoholu, używanie środków psychoaktywnych, wczesna inicjacja seksualna | -przeprowadzanie i analiza ankiety diagnozującej problem stosowania używek.
-realizacja tematyki antyalkoholowej na lekcjach -realizacja tematyki antynikotynowej na lekcjach -realizacja tematyki związanej ze stosowaniem narkotyków- na lekcjach w klasach pierwszych i drugich -realizacja tematyki związanej ze stosowaniem dopalaczy- na lekcjach w klasach pierwszych -co najmniej raz w roku szkolnym zapewnienie młodzieży możliwości obejrzenia spektaklu profilaktycznego -prowadzenie programu „Blaski i cienie wczesnego macierzyństwa/ojcostwa” w klasach drugich – prowadzenie na godzinach wychowawczych warsztatów zachowań asertywnych. -zapoznanie uczniów na godzinach wychowawczych z zasadami skutecznej komunikacji -organizowanie debat na temat społecznych i zdrowotnych skutków uzależnień |
Psycholog szkolny
Pedagog szkolny Wychowawcy klas Nauczyciele biologii Pielęgniarka szkolna Przy współpracy z PPP, CPU, Strażą Miejską, zaproszonymi lekarzami, osobami uzależnionymi |
Cały rok szkolny |
Współpraca z rodzicami | -wizyty w domach uczniów (wedle potrzeb)
-systematyczny kontakt z rodzicami- rozmowy z pedagogiem, psychologiem i wychowawcą -informowanie rodziców o dostępnych formach pomocy w szkole i poza nią -wspólne organizowanie imprez szkolnych -ścisła współpraca z Radą Rodziców -opracowywanie informacji dla rodziców (tablica przy gabinecie pomocy psychologiczno-pedagogicznej) -projekcje filmów i prelekcje na tematy profilaktyczne przed zebraniami dla rodziców -obecność rodziców na zebraniach z rodzicami |
Dyrekcja
Wychowawcy klas Pedagog szkolny Psycholog szkolny Rodzice |
Cały rok szkolny |
Szkolenie się nauczycieli i pracowników w zakresie zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych | -konferencje
-warsztaty -szkolenia Rady Pedagogicznej -konsultacje metodyczne -projekcja filmów edukacyjnych podczas Rady Pedagogicznej |
Dyrekcja
Lider WDN |
Według planu WDN oraz wedle potrzeb |
VIII Działania szkoły w zakresie profilaktyki drugiego stopnia.
Działania profilaktyczne stopnia drugiego kierowane są do osób z grupy ryzyka, które:
- mają trudną sytuację materialną,
- wychowywane są w rodzinach patologicznych,
- doświadczyły przemocy,
- doświadczały przez dłuższy czas choroby
- oraz u których pojawiły się w zachowaniu już takie objawy jak:
– wagary,
– agresja,
– porzucenie szkoły,
– podejmowały próby samobójcze,
– samookaleczały się
– utrzymują kontakty z rówieśnikami lub z grupami dla których, normą są zachowania dysfunkcyjne,
-eksperymentują ze środkami odurzającymi,
W przypadku stwierdzenia zachowań nagannych podejmuje się kroki opisane szczegółowo w odpowiednich procedurach opracowanych dla szkoły:
- Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji o uczniu, który nie ukończył 18 lat i używa alkohol lub inne środki w celu wprowadzenia się w stan odurzenia bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji
- Procedura postępowania nauczycieli w przypadku, gdy na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków
- Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk
- Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk
- Procedura postępowania w przypadku uchylania się od obowiązku szkolnego
IX Ewaluacja programu
Ewaluacji dokonywać będzie się raz w roku następującymi sposobami:
- Rozmowy z uczniami, nauczycielami i rodzicami
- Bieżąca analiza wyników nauczania
- Comiesięczna analiza frekwencji
- Obserwacja zachowań
- Ankiety ewaluacyjne przeprowadzane wśród uczniów, nauczycieli i rodziców
- Analiza dokumentów (plany i sprawozdania z pracy wychowawczej, dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć)
Zadaniem ewaluacji będzie podsumowanie półrocznej i rocznej działalności szkoły na polu profilaktyki oraz wskazanie obszarów do dalszej pracy lub obszarów nowych, które powinny zostać wprowadzone do programu profilaktyki.