WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO OBOWIĄZUJĄCE W KLASACH LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO W ZESPOLE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 W MALBORKU
Ustala się następujące kryteria stopni:
1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania zawarte w podstawie programowej i realizowanym programie nauczania obowiązującym w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia:
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów wynikających z podstawy programowej i realizowanego w danej klasie programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania znacznie wykraczające poza podstawę programową i program nauczania danej klasy;
- posiada wysoką sprawność czytelniczo- językową;
- posiada umiejętność wyrażania samodzielnych i oryginalnych sądów aprobatywnych i krytycznych w procesie analizy i interpretacji utworów, z wiedzy o języku, poetyki, wiedzy o kulturze;
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i programu nauczania obowiązującego w danej klasie;
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, rozwiązuje samodzielnie zadania problemowe ujęte podstawą programową i realizowanym w danej klasie programem nauczania, potrafi zastosować posiadane wiadomości w nowych sytuacjach;
- posiada umiejętność wypowiadania się w formach wypowiedzi przewidzianych podstawą programową i programem nauczania w danej klasie;
- bardzo dobrze opanował technikę czytania ze zrozumieniem.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i szkolnego programu nauczania obowiązującego w danej klasie;
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie problemy typowe;
- umie wypowiadać się na temat przeczytanych tekstów w formie ustnej i pisemnej;
- dobrze opanował umiejętność czytania ze zrozumieniem.
4. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności wynikające z podstawy programowej i szkolnego programu nauczania obowiązującego w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej;
- rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności;
- rozumie czytane teksty.
5. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale te braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności w ciągu dalszej nauki;
- rozwiązuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności;
- posiada niską sprawność czytelniczo- językową.
6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej z języka polskiego w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności określonych podstawą programowa;
- nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności;
- nie potrafi wypowiadać się na temat lektur;
- w wypowiedziach popełnia podstawowe błędy językowe;
- nie opanował techniki czytania ze zrozumieniem.
Sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów z języka polskiego są:
- sprawdzian ustny,
- sprawdzian pisemny,
- obserwacja czynności ucznia,
- analiza prac uczniów (ustnych i pisemnych),
- pomiar dydaktyczny (testy),
- uczestnictwo w konkursach przedmiotowych,
- dodatkowe prace, prezentacje, projekty, praca na lekcji.
Uczniowie ze stwierdzonymi dysfunkcjami są oceniani zgodnie z wyżej wymienionymi kryteriami z uwzględnieniem zaleceń poradni psychologiczno- pedagogicznej.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna reguluje statut szkoły.
Szczegółowe wymaganie edukacyjne z języka polskiego znajdują się w bibliotece szkolnej do dyspozycji uczniów i rodziców oraz u nauczyciela polonisty.
Potwierdzam, że zapoznałem/am się z powyższymi wymaganiami: