Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
• wykazuje minimalne zaangażowanie w czasie ćwiczeń,
• potrafi rozwiązać niektóre proste zadania,
• opanował niewielką część umiejętności z podstawy programowej,
• nie rozumie omawianych problemów,
• nie rozwiązuje zadań problemowych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
• chętnie wykonuje ćwiczenia,
• rozwiązuje proste zadania, przy trudniejszych popełnia liczne błędy,
• opanował umiejętności z podstawy programowej w stopniu średnim,
• stara się rozwiązywać zadania problemowe, do sukcesu potrzebuje jednak pomocy nauczyciela.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
• chętnie wykonuje ćwiczenia, aktywnie uczestniczy w lekcjach i projektach,
• rozwiązuje trudniejsze zadania, choć zdarzają mu się pomyłki,
• w znacznym stopniu opanował umiejętności z podstawy programowej,
• rozumie zadania problemowe, rozwiązuje je jednak metodami standardowymi (szablonowymi).
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
• aktywnie uczestniczy w lekcjach i projektach,
• bezbłędnie rozwiązuje zadania,
• opanował wszystkie umiejętności z podstawy programowej,
• samodzielnie dobiera środki i sposoby rozwiązywania zadań problemowych; potrafi się posłużyć wieloma różnymi metodami w celu osiągnięcia efektu.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
• inicjuje projekty i przewodniczy im,
• bezbłędnie rozwiązuje zadania,
• ma gruntowną i utrwaloną wiedzę oraz wykazuje się wymaganymi umiejętnościami,
• poszukuje nowych metod rozwiązywania zadań problemowych,
• startuje w konkursach,
• z własnej inicjatywy pomaga innym,
• asystuje nauczycielowi podczas zajęć.
Zadania, które będą sprawdzały osiągnięcia uczniów należy podzielić na cztery grupy:
A. Weryfikacja wiedzy, np.:
• Podaj adres strony zawierającej cyfrowe mapy.
• FTP to …
• Wymień rodzaje kart pamięci.
• JPG jest formatem grafiki wektorowej. (tak/nie)
• Co to jest rozdzielczość zdjęcia?
• Zapytanie do bazy danych to…
B. Weryfikacja zrozumienia, np.:
• Wyjaśnij różnicę pomiędzy wyszukiwarką a przeglądarką.
• Omów prawa dostępu do udostępnionego folderu w Windows 7.
• Co to jest korespondencja seryjna?
• Jaki jest związek pomiędzy jakością filmu a rozmiarem pliku?
• Omów budowę pliku CSV.
• Porównaj typy danych MS Access lub OpenOffice.org Base.
C. Zastosowanie w sytuacjach typowych, np.:
• Opracuj trasę przejazdu samochodem z Rzeszowa do Berlina.
• Wykadruj zdjęcie z wycieczki.
• Utwórz dokument korespondencji seryjnej i połącz go z arkuszem MS Excel.
• Udostępnij (w chmurze) arkusz kalkulacyjny do edycji.
• Zaimportuj dane do tabeli w bazie danych.
• Przekształć prezentację multimedialną z formatu ODP do PPTX.
D. Zastosowanie w sytuacjach problemowych, np.:
• Zaprojektuj skalowalne logo szkoły.
• Umieść na wykresie w arkuszu kalkulacyjnym linię trendu.
• Zaprojektuj kwerendę aktualizującą tabelę.
• Przeprowadź emisję pokazu slajdów.
• Stwórz stronę internetową z formularzem i obsługą zdarzenia onClick.
• Przeanalizuj algorytm i oceń jego złożoność.
Sprawdzian praktyczny się powinien składać z kilku zadań powiązanych ze sobą logicznie, ale niezależnych od siebie. Wyobraźmy sobie, że uczeń ma:
• zaimportować dane z pliku .txt do trzech tabel w bazie danych,
• połączyć tabele relacjami,
• stworzyć formularz dla jednej z zaimportowanych tabel,
• napisać kwerendę szczegółową pobierającą rekordy z zaimportowanych tabel.
Jeżeli w tej sytuacji – z różnych względów – nie uda mu się zrealizować pierwszego podpunktu, to nie będzie w stanie rozwiązać zadania w ogóle, nawet jeśli ma odpowiednie umiejętności dotyczące relacji, formularzy i kwerend. Jest wtedy wskazane, by sprawdzian przeredagować do następującej postaci: uczeń otrzymuje plik zawierający trzy tabele, z czego dwie są powiązane relacją. Do wykonania pozostaje:
• stworzenie formularza dla dowolnej istniejącej tabeli,
• napisanie kwerendy szczegółowej pobierającej dane z tabel powiązanych relacją,
• zaimportowanie danych z pliku TXT do nowej, czwartej tabeli,
• połączenie dwóch dowolnych tabel relacją.
Rozkład materiału informatyka pobierz
Rozkład materiału informatyka rozszerzenie pobierz